Terapi og coaching til børn, unge og voksne

Forskning viser at mange af os starter i terapi, fordi vi går rundt med tanker som; ”Mon der er noget galt med mig?” eller ”Jeg er ikke god nok”. I et helt almindeligt børne- og voksenliv er det vigtigt at blive taget alvorligt, at få hjælp til at komme videre, når der opstår f.eks. svære tanker. Ligesom vores krop har brug for mad og bevægelse for at være stærk, har det indre liv også brug for næring, for vi klarer os godt og udvikler det potentiale og de ressourcer, vi har.


Jeg kender selv til disse tanker og jeg kan med ærligt hjerte fortælle, at jeg i dag møder mig selv langt mere selvkærligt. Jeg har en viden om, hvor vigtigt det er at have overbevisninger, som støtter og udvikler mig. På min udviklingsrejse, har jeg via terapi, lært at stå stærkere i mig selv, blevet mere modig og være glad for at være den jeg er. Jeg har fået langt større bevidsthed om at leve mit liv med formål og passion.


Udtalelser fra kunder;

" Jeg har været i et terapiforløb hos Lisbeth. Udover at hun er et fantastisk sødt menneske

og utrolig blid, så har forløbet hos hende virkelig hjulpet mig. Jeg har fået redskaber jeg kan bruge

og mit sind er blevet lysere. Jeg giver mine varmeste anbefalinger."

Kvinde på 48 år


" Jeg har fået sindssygt meget ud af mine samtaler med Lisbeth.

Jeg bruger mange af tingene vi har snakket om.

I sær "hvad ville lille Mette gøre?" eller "hvad har lille Mette brug for?".

Det har lært mig at kigge indad og snakke mere om mine følelser.

Tusinde tak for vores samtaler".

Ung kvinde 17 år


Det vigtigste i mit møde med dig er; at du bliver mødt med respekt, nærvær og omsorg. Jeg ønsker at støtte dig og inspirerer dig, så du finder en vej, hvor du lever det liv du gerne vil. Jeg anvender teknikker og metoder, som jeg selv har gode erfaringer med fra bl.a. min uddannelse til Terapeut og Coach på Life Academy. Jeg er stor fan af en bred faglig tilgang, da vi mennesker er forskellige. Jeg vil derfor møde dig u-fordømmende, nysgerrigt og med stor rummelighed.


Sandplay

I mine samtaler, særligt med børn og unge, anvender jeg, som noget nyt metoder fra Sandplay. Metoden er et bud på, hvordan vi kan nytænke, når det er svært at sætte ord på det, som fylder i vores sind. 

Nogle gange kan smerten i vores liv være så stor, at der simpelthen ikke findes ord for det – så kan man f.eks. lave en krig i sandkassen eller finde figurer, som kan beskrive de svære følelser. Kreativ aktivitet kan lindre smerte, navnlig når den bliver udtrykt symbolsk, hvor der er et autentisk nærværende vidne. Sandplay tager udgangspunkt i, at menneskets psyke grundlæggende er et selvregulerende og selvreparerende system. Metoden er på èn gang aflastende og udviklende. 

Symbolerne i sandet skaber mere balance i vores system og har den samme funktion, som vores drømme har om natten. Vi får skabt balance mellem det ubevidste og det bevidste liv.


Her kan du læse, hvad et par af mine kunder, synes om metoden Sandplay;


Sandplay er en sjov måde at snakke om de svære ting og følelser.

Det var en god måde at få ”billeder” på det der fylder og have noget at snakke ud fra.

Lisbeth er virkelig dygtig og god til at skabe nogle trygge rammer,

så det bliver nemmere at åbne op for det som er svært.

Hun er god til at forklare og give redskaber, der er meget håndgribelige.”

Mor og datter


”Det har været en rigtig god oplevelse at prøve Sandplay som terapiform.

Det er en meget skånsom måde at nærme sig og tale om svære oplevelser og følelser på.

Jeg følte jeg kom i kontakt med mit indre og kom ned i kroppen og talte derfra.

Jeg brugte min intuition og mavefornemmelse, da jeg skulle vælge figurer og det tiltalte mig meget”

Kvinde på 44 år










Pædagogisk massage kombineret med samtale

Jeg har gennem flere år arbejdet med Pædagogisk massage og erfaret at dette redskab er særdeles brugbart og med fordel kan kombineres med samtaleterapi. Alle mennesker, både børn, voksne og ældre, kan have glæde af at modtage pædagogisk massage.

Pædagogisk massage adskiller sig væsentligt fra andre massagemetoder. Det er et terapeutisk redskab, hvor jeg arbejder med berøring, vejrtrækning og kropsbevidsthed. At modtage sanseindtryk gennem huden har stor indvirkning på, hvordan vi har det både fysisk og psykisk. Vi mennesker har brug for positive, trygge relationer med berøring. Igennem berøring stimuleres hjernen så der bl.a. udskilles hormoner som oxytocin, serotonin og dopamin. Det får os til at føle os glade og afslappede.

Hos mig vil du møde forskellige massageteknikker, der gives uden på tøjet. Jeg bruger forskellige massagegreb eller anvender redskaber, som f.eks. bolde og varmepuder. Målet er, at massagen giver dig en beroligende effekt  og du derved kan slappe af og mærke ro i din krop.


Forskning har vist at mennesker med sansemotoriske forstyrrelser og psykosociale udfordringer eller udviklingshæmning har stor glæde af pædagogisk massage. Det kan hjælpe børn, unge og voksne med motoriske udfordringer, uro eller generel mistrivsel med hyppige nedsmeltninger og udadreagerende adfærd. Det kan også hjælpe dem, der har en indesluttet adfærd eller har tendens til selvskade. Det kan støtte mennesker med demens eller diagnoser indenfor autismespektret, ADHD, ADD, eller mennesker, der har oplevet omsorgssvigt og traumer. Ligeledes kan metoderne lette angst eller stress-tilstande.


Erindringer om tidligere oplevelser og følelser, som kroppen gemmer på, kan dukke op under massagen. Det kan være erindringer af både positiv og negativ art, som har ”sat sig” i både vores krop og sind. Disse erindringer kan både være behagelige og smertefulde, og de kan føre til forskellige følelsesmæssige reaktioner og følelsesudladninger. At blive bragt i forbindelse med disse og tale om dem i et trygt rum, kan åbne for en dybere erkendelse og forståelse af os selv.


Min erfaring er, at Pædagogisk massage med fordel kan kombineres med samtaleterapi. Når jeg praktiserer pædagogisk massage, er det altid baseret på et samspil og en dialog mellem mig som giver, og dig som modtager. Både før, under og efter massagen vil vi være i dialog. Vores krop husker så meget, når vi vælger at lytte til den og giver den kærlighed og omsorg. 

Udtalelse fra en kunde:

Jeg har oplevet, at Lisbeth er god til at få snakket med mig om de svære ting. Hun er god til massage og til at få mig helt afslappet og helt ned i ro. Hun har nogle gode metoder og hun hjælper rigtig meget, og jeg har oplevet at det virker.

Jeg synes det var rigtig godt at være ved Lisbeth og jeg har lært meget”.

Pige på 11 år












Stress coaching

Når der snakkes om, at nogen ”har stress” eller ”går ned med stress”, så er det typisk, fordi vi er så påvirket af en stressreaktion, at vi er blevet så fysiske og eller psykiske belastede, at vi har brug for hjælp.

Både børn, unge og voksne kan opleve, at de føler sig stresset. Stress er en urgammel og helt natur reaktion i vores krop, der sætter os i stand til at håndtere svære ting eller belastende situationer. Det er ikke en reaktion, som vi umiddelbart har kontrol over.

Stress er ikke en sygdom, men ved længere varende stress, kan belastningstilstanden føre til koncentrationsbesvær, ringere indlæring og social isolation. Tilstanden kan påvirke vores livskvalitet og generelle velbefindende. Den kan også føre til sygdomstilstande som f.eks. forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme og depression.

Når vi er stressede producerer vores krop stresshormoner som f.eks. kortisol og adrenalin, samtidig med at vi producerer mindre af ”lykkehormonet” serotonin. Faldet i serotonin betyder, at vi er tilbøjelige til at blive i dårligere humør, miste appetitten samt blive mere irritable, angste og måske opfarende. Vi mister f.eks. færdigheder i at tænke klart, overskue og prioritere. Vi kan blive frustrerede over ikke at kunne håndtere forskellige situationer og føle os både uduelige og ikke gode nok.

Hvis du er ramt af stress, så har jeg metoder og redskaber, som jeg gerne deler ud af. Du vil få støtte, viden og bevidsthed gennem undervisning og samtaler. Vores nervesystem reagerer både på ydre og indre stress. Ved ydre stress kan vi forsøge at påvirke alt det, som er udenfor os f.eks. arbejdsopgaver og problemer på job. Ved indre stress handler det om noget, der sker inde i os og stressen kan forværres af måden vi taler til os selv, når vi kritiserer og nedvurderer os selv.

Oftest vil et forløb over 5 gange være et godt udgangspunkt. Ved at arbejde med din situation, vil du finde nye veje, som kan ændre din måde at navigere på i dit liv, så du i bedste fald kan blive stress fri og undgå tilbagefald.

Ved første samtale vil du få mulighed for at udfylde en stresstest og fortælle om det, som du oplever er stressende i dit liv. Herfra vil vi sammen finde næste skridt i din proces mod at blive stress-fri.

 

Supervision 

Jeg udbyder supervision til medarbejdere, som har funktioner, hvor de støtter, yder omsorg eller på andre måder samarbejder med mennesker, som har brug for professionelle i deres hverdag. I mit eget virke som pædagog gennem mere end 20 år, har det været lærerigt, berigende og motiverende at modtage supervision og det har uden tvivl styrket min faglighed.

Jeg anvender bl.a. supervisionsmetoder fra mine 3 års uddannelse i KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende, Pædagogik). Jeg har flere års erfaring i at implementere, undervise og arbejde KRAP`sk. Jeg har uddannelse i Kollegial KRAP-Supervision. Jeg er stor fan af dette koncept og menneskesyn, som i dag anvendes rundt omkring i hele Danmark. Jeg har i mit mangeårig pædagogiske virke arbejdet med denne tilgang på flere måder. Jeg arbejder ud fra en systematisk og ressource fokuseret tilgang via KRAP`S søjlemodel og forskellige KRAP-skemaer. Dertil anvender jeg teknikker og metoder fra mine andre uddannelser og erfaringer med Neuropædagogik. Jeg er optaget af, at inspirere så du kan finde nye veje, gejst og motivation. Målet er, at du som medarbejder kan bevare din arbejdsglæde og trivsel.  


Supervision kan også være med til at forebygge omsorgstræthed. Vi skal kunne holde til at arbejde i mange år, så det er vigtigt at få skabt et bæredygtigt arbejdsliv. Undersøgelser viser at særligt faggrupper, som mødes med høje følelsesmæssige krav i deres arbejde, risikerer at blive ramt af udmattende omsorgstræthed.

Jeg er inspireret af Anne Mette Sohn Jensen, som har skrevet bogen; Omsorgstræthed – syv forebyggende principper. Jeg er optaget af at anvende metoder, som er forholdsvis nemme at integrere i hverdagen, på flere forskellige niveauer. Et eks. er VIK-modellen, som er med til at rette fokus på det, som vi har indflydelse på, så vi bruger vores energi på det, som er meningsfyldt. Værdiafklaring hos den enkelte medarbejder eller arbejdspladsen kan også være med til at skabe retning og være en slags rygrad i medarbejdernes fælles praksis. Et andet eks. kan være ”Fiskerbænken”, som er med inspiration fra Rikke Høgsteds Grundbog i Belastningspsykologi. En Fiskerbænk er et sted, hvor du får lov at lette dit hjerte, og hvor du ved, at nogen lytter til din historie uden afbrydelse. Her får medarbejderne mulighed for at tale om alt det som fylder ind i en klar defineret ramme.

Et tredje perspektiv er, at den enkelte medarbejder bliver opmærksom på sin egen sårbarhed og er selv-ansvarlig i at vise omsorg og nænsomhed over for os selv.  Når vi forholder os til vores egne grænser og personlige bagage via terapi og supervision, så forstår vi bedre, hvad vi reagerer på og hvorfor. 


Udtalelse fra en kunde:

" Du gjorde en forskel for Specialteamet den anden dag. TAK for at sætte nogle vigtige processer i gang hos os

hver i sær med dig som supervisor. Kæmpe anbefaling herfra!"

Anja Lauridsen 

unsplash