Terapi og coaching 

Som Terapeut og Coach har jeg fokus på relations arbejde og på at skabe støtte til personlig udvikling, som er tilpasset dine behov.

Jeg anvender teknikker og metoder, som jeg selv har gode erfaringer med fra bl.a. min uddannelse til Terapeut og Coach på Life Academy.


Mit arbejde tager afsæt i, bl.a. neuropsykologi, kognitiv psykologi, udviklingspsykologi, gestaltterapi, systemisk/narrativ terapi og kropsorienteret terapi. 

Jeg er stor fan af en bred faglig tilgang, da vi mennesker er forskellige. Jeg vil derfor møde dig u-fordømmende, nysgerrigt og med stor rummelighed.


Vi er alle unikke og helt særlige!


Forskning viser at mange af os starter i terapi, fordi vi går rundt med tanker som; ”Mon der er noget galt med mig?” eller ”Jeg er ikke god nok”.

Jeg kender selv til disse tanker og jeg kan med ærligt hjerte fortælle, at jeg i dag møder mig  selv langt mere selvkærligt. Jeg har en viden om, hvor vigtigt det er at have overbevisninger, som støtter og udvikler mig. På min udviklingsrejse, har jeg via terapi, lært at stå stærkere i mig selv, blevet mere modig og være glad for at være mig. Jeg har fået langt større bevidsthed om at leve mit liv med formål og passion.


Det vigtigste i mit møde med dig er; at du bliver mødt med respekt, nærvær og omsorg. Jeg ønsker at støtte dig og inspirerer dig, så du finder en vej, hvor du lever det liv du gerne vil.


-Hos mig må du komme lige som du er og gå hjem som dig selv!

 

 

Pædagogisk massage kombineret med samtale

Jeg har gennem flere år arbejdet med Pædagogisk massage og erfaret at dette redskab er særdeles brugbart og med fordel kan kombineres med samtaleterapi. Alle mennesker, både børn, voksne og ældre, kan have glæde af at modtage pædagogisk massage.

Pædagogisk massage adskiller sig væsentligt fra andre massagemetoder. Det er et terapeutisk redskab, hvor jeg arbejder med berøring, vejrtrækning og kropsbevidsthed. At modtage sanseindtryk gennem huden har stor indvirkning på, hvordan vi har det både fysisk og psykisk. Vi mennesker har brug for positive, trygge relationer med berøring. Igennem berøring stimuleres hjernen så der bl.a. udskilles hormoner som oxytocin, serotonin og dopamin. Det får os til at føle os glade og afslappede.

Hos mig vil du møde forskellige massageteknikker, der gives uden på tøjet. Jeg bruger forskellige massagegreb eller anvender redskaber, som f.eks. bolde og varmepuder. Målet er, at massagen giver dig en beroligende effekt  og du derved kan slappe af og mærke ro i din krop.


Forskning har vist at mennesker med sansemotoriske forstyrrelser og psykosociale udfordringer eller udviklingshæmning har stor glæde af pædagogisk massage. Det kan hjælpe børn, unge og voksne med motoriske udfordringer, uro eller generel mistrivsel med hyppige nedsmeltninger og udadreagerende adfærd. Det kan også hjælpe dem, der har en indesluttet adfærd eller har tendens til selvskade. Det kan støtte mennesker med demens eller diagnoser indenfor autismespektret, ADHD, ADD, eller mennesker, der har oplevet omsorgssvigt og traumer. Ligeledes kan metoderne lette angst eller stress-tilstande.


Erindringer om tidligere oplevelser og følelser, som kroppen gemmer på, kan dukke op under massagen. Det kan være erindringer af både positiv og negativ art, som har ”sat sig” i både vores krop og sind. Disse erindringer kan både være behagelige og smertefulde, og de kan føre til forskellige følelsesmæssige reaktioner og følelsesudladninger. At blive bragt i forbindelse med disse og tale om dem i et trygt rum, kan åbne for en dybere erkendelse og forståelse af os selv.


Min erfaring er, at Pædagogisk massage med fordel kan kombineres med samtaleterapi. Når jeg praktiserer pædagogisk massage, er det altid baseret på et samspil og en dialog mellem mig som giver, og dig som modtager. Både før, under og efter massagen vil vi være i dialog. Vores krop husker så meget, når vi vælger at lytte til den og giver den kærlighed og omsorg. 

Udtalelse fra en kunde:

”Jeg har oplevet, at Lisbeth er god til at få snakket med mig om de svære ting. Hun er god til massage og til at få mig helt afslappet og helt ned i ro. Hun har nogle gode metoder og hun hjælper rigtig meget, og jeg har oplevet at det virker. Jeg synes det var rigtig godt at være ved Lisbeth og jeg har lært meget”.

Pige på 11 år

Stress coaching

Når der snakkes om, at nogen ”har stress” eller ”går ned med stress”, så er det typisk, fordi vi er så påvirket af en stressreaktion, at vi er blevet så fysiske og eller psykiske belastede, at vi har brug for hjælp.

Både børn, unge og voksne kan opleve, at de føler sig stresset. Stress er en urgammel og helt natur reaktion i vores krop, der sætter os i stand til at håndtere svære ting eller belastende situationer. Det er ikke en reaktion, som vi umiddelbart har kontrol over.

Stress er ikke en sygdom, men ved længere varende stress, kan belastningstilstanden føre til koncentrationsbesvær, ringere indlæring og social isolation. Tilstanden kan påvirke vores livskvalitet og generelle velbefindende. Den kan også føre til sygdomstilstande som f.eks. forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme og depression.

Når vi er stressede producerer vores krop stresshormoner som f.eks. kortisol og adrenalin, samtidig med at vi producerer mindre af ”lykkehormonet” serotonin. Faldet i serotonin betyder, at vi er tilbøjelige til at blive i dårligere humør, miste appetitten samt blive mere irritable, angste og måske opfarende. Vi mister f.eks. færdigheder i at tænke klart, overskue og prioritere. Vi kan blive frustrerede over ikke at kunne håndtere forskellige situationer og føle os både uduelige og ikke gode nok.

Hvis du er ramt af stress, så har jeg metoder og redskaber, som jeg gerne deler ud af. Du vil få støtte, viden og bevidsthed gennem undervisning og samtaler. Vores nervesystem reagerer både på ydre og indre stress. Ved ydre stress kan vi forsøge at påvirke alt det, som er udenfor os f.eks. arbejdsopgaver og problemer på job. Ved indre stress handler det om noget, der sker inde i os og stressen kan forværres af måden vi taler til os selv, når vi kritiserer og nedvurderer os selv.

Oftest vil et forløb over 5 gange være et godt udgangspunkt. Ved at arbejde med din situation, vil du finde nye veje, som kan ændre din måde at navigere på i dit liv, så du i bedste fald kan blive stress fri og undgå tilbagefald.

Ved første samtale vil du få mulighed for at udfylde en stresstest og fortælle om det, som du oplever er stressende i dit liv. Herfra vil vi sammen finde næste skridt i din proces mod at blive stress-fri.

 

Supervision 

Jeg udbyder supervision til medarbejdere, som har funktioner, hvor de støtter, yder omsorg eller på andre måder samarbejder med mennesker, som har brug for professionelle i deres hverdag. I mit eget virke som pædagog gennem mere end 20 år, har det været lærerigt, berigende og motiverende at modtage supervision og det har uden tvivl styrket min faglighed.

Jeg anvender bl.a. supervisionsmetoder fra mine 3 års uddannelse i KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende, Pædagogik). Jeg har flere års erfaring i at implementere, undervise og arbejde KRAP`sk. Jeg har uddannelse i Kollegial KRAP-Supervision. Jeg er stor fan af dette koncept og menneskesyn, som i dag anvendes rundt omkring i hele Danmark. Jeg har i mit mangeårig pædagogiske virke arbejdet med denne tilgang på flere måder. Jeg arbejder ud fra en systematisk og ressource fokuseret tilgang via KRAP`S søjlemodel og forskellige KRAP-skemaer. Dertil anvender jeg teknikker og metoder fra mine andre uddannelser og erfaringer med Neuropædagogik. Jeg er optaget af, at inspirere så du kan finde nye veje, gejst og motivation. Målet er, at du som medarbejder kan bevare din arbejdsglæde og trivsel.  


Supervision kan også være med til at forebygge omsorgstræthed. Vi skal kunne holde til at arbejde i mange år, så det er vigtigt at få skabt et bæredygtigt arbejdsliv. Undersøgelser viser at særligt faggrupper, som mødes med høje følelsesmæssige krav i deres arbejde, risikerer at blive ramt af udmattende omsorgstræthed.

Jeg er inspireret af Anne Mette Sohn Jensen, som har skrevet bogen; Omsorgstræthed – syv forebyggende principper. Jeg er optaget af at anvende metoder, som er forholdsvis nemme at integrere i hverdagen, på flere forskellige niveauer. Et eks. er VIK-modellen, som er med til at rette fokus på det, som vi har indflydelse på, så vi bruger vores energi på det, som er meningsfyldt. Værdiafklaring hos den enkelte medarbejder eller arbejdspladsen kan også være med til at skabe retning og være en slags rygrad i medarbejdernes fælles praksis. Et andet eks. kan være ”Fiskerbænken”, som er med inspiration fra Rikke Høgsteds Grundbog i Belastningspsykologi. En Fiskerbænk er et sted, hvor du får lov at lette dit hjerte, og hvor du ved, at nogen lytter til din historie uden afbrydelse. Her får medarbejderne mulighed for at tale om alt det som fylder ind i en klar defineret ramme.

Et tredje perspektiv er, at den enkelte medarbejder bliver opmærksom på sin egen sårbarhed og er selv-ansvarlig i at vise omsorg og nænsomhed over for os selv.  Når vi forholder os til vores egne grænser og personlige bagage via terapi og supervision, så forstår vi bedre, hvad vi reagerer på og hvorfor.